BJARNE MELGAARD – BATON SINISTER: VENEZIA-INSTALLASJONEN

30. mar - 16. mai 2012

Siden Bjarne Melgaard (f. 1967) viste utstillingen HALLO MAYBE på Haugar i 2005 har hans kunstneriske karriere skutt ytterlige fart, særlig i New York der han nå er bosatt. Denne gangen skal han sette opp installasjonen BATON SINISTER som han laget i forbindelse med Venezia-biennalen i 2011, og som mange mener ble hans internasjonale gjennombruddsverk. På åpningen sikret Sparebankstiftelsen DNB NOR seg installasjonen med henblikk på å deponere den i Haugars samling.

I Venezia var Melgaard en del av den norske biennale-arrangøren OCAs program, der han som gjesteprofessor ved Università IUAV di Venezia gjennomførte et undervisningsopplegg som kretset omkring AIDS og kunstens mulighet til å forandre verden. Som avslutning på prosjektet leide han Palazzo Contarini Corfù, og sammen med sine 12 studenter «trashet» han det ærverdige palasset med ulike installasjoner under tittelen fra en gammel heraldisk form som opprinnelig betegnet «uekting» eller «bastard». Melgaards eget verk inkluderte et 20-talls malerier hvorav flere slo fast at 1960- og 70-årenes Black Panther «terrorister» ikke var tilstede på Venezia-biennalen.  Her var også en flatskjerm der Melgaard samtalte med gay-teoretikeren og tidligere Berkely-professoren Leo Bersani, om bl.a. homofobi og mot-terror fra homoseksuelle aktivister. Mottoet for BATON SINISTER var da også: ART DOESN´T CHANGE ANYTHING!

Allerede under biennalens innledende pressedager fikk installasjonen stor og positiv oppmerksomhet. Både kritikerne i New York Times og i kunstmagasinet Art Forum ranket Melgaards verk som en av de aller mest bemerkelsverdige presentasjonene dette året.